Bestaan er echt Beelddenkers?

Bestaan er echt `Beelddenkers`?

`Bestaan er echt Beelddenkers?` `Ja die bestaan`, zegt Jaap Murre in het Zomernummer 2019 Quest Psychologie.

Hoogleraar theoretische neuropsychologie Jaap Murre van de Universiteit van Amsterdam zegt verder in dit artikel:

Ja beelddenkers bestaan, sterker nog, uit wetenschappelijk onderzoek (*) komt naar voren dat we de beelddenkers kunnen indelen in meerdere typen.

Jaap Murre

Twee typen beelddenkers

We onderscheiden de objectbeelddenker en de ruimtelijke beelddenker.

De objectbeelddenker

Objectbeelddenkers zien we bij kunstenaars. Vraag een objectbeelddenker de ogen te sluiten en verbeelding gaat met ze aan de haal.

Ze zien vormen en kleuren en kunnen daar mee spelen en inbeelden wat mooi en kunstzinnig is. Daaruit ontstaat de mooiste kunst.

De ruimtelijke beelddenker

De ruimtelijke beelddenker zien we bij architecten en ingenieurs.

Zij ervaren ruimtelijke eigenschappen zoals de plaats van een object in de ruimte en de onderlinge afstanden van het object in de ruimte.

Verbale denkstijl

Jaap Murre zegt verder dat er ook mensen zijn met een dominante verbale denkstijl. Zij denken in taal.

De percentages van de verschillende groepen (objectbeelddenkers, ruimtelijke beelddenkers en verbale denkers) worden onderzocht.

Huidige schoolsysteem

Maar het is duidelijk dat in elke klas wel beelddenkers zitten. Voor deze beelddenkers, met name de objectbeelddenkers, is het huidige schoolsysteem ingewikkeld, omdat alle informatie in tekst wordt aangeboden.

Neem bijvoorbeeld een geschiedenisboek. In dit boek staan lappen tekst, terwijl voor beelddenkers een diagram of tijdlijn veel makkelijker is te doorzien.

Wat doet Beeld en Brein?

  1. Wij ontwikkelen en onderzoeken leerstrategieën voor beelddenkers.
  2. Daarnaast verzorgen we verschillende Beeld en Brein opleidingen voor leerkrachten, intern begeleiders, remedial teachers en andere geïnteresseerden om de beelddenker te kunnen begrijpen en begeleiden. Meer informatie over de Beeld en Brein opleidingen.
  3.  We ontwikkelen instructie video`s in de leeromgeving voor ouders om hun beelddenker te ondersteunen. Meer informatie.

Beelddenkers nodig in de toekomst

In onze toekomstige maatschappij hebben we onze beelddenkers nodig. Dat is goed nieuws.

Beelddenkers in het toekomstige onderwijs

Binnen het onderwijs zijn vaardigheden opgesteld die nodig zijn binnen deze huidige maatschappij. Eén van deze vaardigheden is Computational Thinking.
Het is belangrijk dat leerlingen deze vaardigheid onder de knie krijgen in deze digitale maatschappij.

Een beelddenker gebruikt van nature al Computational Thinking. De talenten van beelddenkers hebben we dus nodig in de toekomst.

Talenten van een Beelddenker.

Door deze talenten is een beelddenker creatief en ondernemend, heeft hij overzicht door een `helikopter view` en bedenkt hij originele, creatieve oplossingen bij lastige problemen. Een beelddenker kan goed `out of the box` denken.

Belemmering binnen het talige onderwijs.

Beelddenken is een talent dat een belemmering kan zijn binnen het talige onderwijs. 

De meeste lesboeken zijn ingesteld op taaldenkers; vanuit de kern op tijd en volgorde. Maar er is goed nieuws voor onze beelddenkers in het toekomstige onderwijs.

We gaan de kracht van beelddenken benutten bij Computational Thinking!

Het e-book De kracht van Beelddenken geeft inzicht in Computational Thinking.

Anneke Bezem

(*) Het wetenschapsteam Maria Kozhevnikov (Rutgers University), Stephen Kosslyn en Jennifer Sephard (Harvard University, 2005) heeft zich gericht op de cognitieve stijlen: the visualizer – verbalizer (Kirby, Moore & Shofield, 1988; Paivo,1971; A.Richardson, 1977; Riding & Cheema, 1991).

Wil je een indicatie of je een beelddenker bent? Doe de test.