Letterklanken leren vanuit het geheel is belangrijk voor beelddenkers
Letterklanken leren
Letters en letterklanken leren vanuit een geheel is essentieel voor beelddenkers. Een beelddenker verwerkt zijn informatie immers vanuit het geheel naar de analyse. Als we dus starten met een enkele letter is dat verwarrend voor een beelddenker.
Waarom is letter voor letter leren verwarrend voor een beelddenker?
Ten eerste heeft dit te maken met het opbouwen vanuit de analyse. Als we letter voor letter aanleren, zijn we bezig vanuit de analyse naar het geheel te werken. Dit sluit niet aan bij onze beelddenkers. Het is belangrijk dat zij eerst het geheel hebben gezien.
We hebben daarom een poster ontwikkeld met alle letters en letterklanken in een leuk overzicht.
De letters staan duidelijk in een kader. Het geheel is te overzien. De beelddenker ziet nu meteen:` Oh dat zijn alle letters en klanken die ik hoef te leren`.
Verwarring omdat tellen oneindig doorgaat.
De beelddenker raakt in verwarring als hij geen kader heeft gehad van letters en letterklanken.
Dat komt omdat een kind eerst leert tellen en dan pas letters gaat leren.
Tellen gaat oneindig door. De beelddenker zal denken dat het aanleren van letters ook oneindig door gaat.
Vandaar dat we een poster hebben ontwikkeld met alle letters en letterklanken.
Poster: De letterboten
Je ziet op de afbeelding van de poster dat de letterklanken op een beeldende en gestructureerde manier in de poster `De letterboten` zijn weergegeven.
Elke boot heeft zijn eigen letter of letterklank.
We hebben het als volgt verdeeld:
- de korte boot bevat de korte klinkers;
- de lange boot bevat de lange klinkers;
- de 2 boot bevat de dubbelklinkers;
- de 3 boot bevat zeven bijzondere 3-letterklanken als sch en ooi;
- de 4 boot bevat de twee vierklanken eeuw en ieuw;
- de wolk bevat de medeklinkers.
Hoe kun je met de poster oefenen?
Het kind kleurt de vijf boten en de wolk in. Het kind mag zelf bepalen welke kleur hij kiest.
Dit blijft ook de kleur van de bijbehorende letters.
Het kind kleurt bijvoorbeeld de korte boot met de bijbehorende letters oranje en kleurt de wolk met bijbehorende letters blauw. Als het kind het woord V I S opschrijft, zullen de V en de S in de kleur blauw worden geschreven en de letter I in de kleur oranje.
Klassikaal gebruik van de poster.
Als de leerkracht de poster: De Letterboten klassikaal wil gebruiken is het verstandig om zelf de kleur te bepalen. Alle kinderen werken dan met dezelfde kleuren. Dat maakt het handiger bij klassikale uitleg. Misschien kan de leerkracht aansluiten bij de kleuren van de lesmethode.
Wij hebben mooie resultaten in onze praktijk met het gebruiken van deze poster.
Ik wens je veel letterplezier met de poster De Letterboten.

Anneke Bezem