NIEUW online training voor ouders van Beelddenkers
Tot 14 oktober 53% korting. Ik wil graag meer informatie.

Page content

article content

Brein Balans Belangrijk bij Beelddenken

Brein Balans belangrijk bij beelddenken om effectiever te leren

Het is belangrijk voor beelddenkers om te leren met beide hersenhelften tegelijk. Pas dan leert de beelddenker effectief en benut hij zijn talenten.

Beide hersenhelften aan het werk

Je leert pas in balans als beide hersenhelften aan het werk worden gezet. Het is essentieel om vanuit balans te leren. Als je in balans en dus ontspannen bent, is leren effectiever. Dan wordt leren ook leuk!

Waarom met beide hersenhelften leren?

Elke hersenhelft heeft zijn eigen voorkeuren om informatie te verwerken. De zenuwbundel, het corpus callosum, verbindt de twee hersenhelften met elkaar. Deze zenuwbundel stuurt informatie van de rechter- naar de linkerhersenhelft en weer terug van de linker- naar de rechterhersenhelft. Bij een juiste balans, zal de informatieoverdracht tussen beide hersenhelften het meest effectief zijn.

Iedere hersenhelft heeft een eigen voorkeur

Ieder hersenhelft heeft een eigen voorkeur van informatie verwerken. De linkerhersenhelft verwerkt informatie voornamelijk met taal. En de rechterhersenhelft verwerkt informatie voornamelijk met beeld. Maar de hersenhelften hebben elkaar wel nodig om effectief informatie te kunnen verwerken.

brein balans belangrijk bij beelddenken

Waar geeft de linkerhersenhelft de voorkeur aan?

De linkerhersenhelft geeft voornamelijk de voorkeur aan de tijd-gerichte taken. Je moet dan denken aan alles op de juiste volgorde, stap-voor-stap en vanuit de analyse. De linkerhersenhelft is sterk in logisch redeneren. En… de linkerhersenhelft houdt van taalgerichte zaken, zoals een grote woordenschat en goed tekstbegrip.

Waar geeft de rechterhersenhelft de voorkeur aan?

De voorkeur van de rechterhersenhelft gaat uit naar ruimtelijk-georiënteerde taken. Dat zijn taken gericht op driedimensionale beelden, herkennen van patronen en overeenkomsten. De rechterhersenhelft houdt van beelden en heeft niets met moeilijke woorden of het begrijpen van teksten.

Hoe communiceren hersengebieden?

De communicatie tussen hersengebieden gebeurt vaak door middel van hersengolven. In de wetenschap noem je dit oscillaties.

Iedere hersenhelft heeft een eigen golflengte

De hersenen bestaan uit veel verschillende hersengebieden die betrokken zijn bij cognitieve processen of gedrag. Het is belangrijk dat de hersengebieden met elkaar communiceren! Hoe verschillende gebieden hun hersengolven op elkaar afstemmen is een belangrijk onderdeel van communicatie binnen de hersenen.

Hoe kunnen we beide hersenhelften goed laten samenwerken?

Beide hersenhelften hebben eigen hersengolven. Door ontspanningsoefeningen kunnen we de hersengolven zo synchroon mogelijk laten lopen. Laten we als voorbeeld eens naar een gewichtheffer kijken. Bij het tillen van een zwaar gewicht is er geen probleem met de balans als beide armen synchroon werken. Als beide armen niet synchroon werken zal het tillen van het zwaar gewicht mislukken. Zo werkt het ook met het brein. Pas als beide hersenhelften synchroon werken, is er balans.

Hoe synchroniseer je de hersenhelften?

Ik heb twee effectieve oefeningen die ook nog plezier geven!
De oefeningen zijn  `de regenboog acht` en `het brein lacht`.

Hoe gaat de regenboog acht?

Je hebt voor deze oefeningen A3 papier, een potlood en kleurpotloden nodig.oefening regenboogacht

 

 

Het A3 papier wordt in de breedte gelegd.

Het kind gaat een omgevallen acht tekenen (zie tekening).
Hij doet dit een keer of drie met de rechterhand.
Daarna tekent hij de `omgevallen` acht een keer of drie met de linkerhand.
Het kind herhaalt bovenstaande procedure met de kleuren van de regenboog:

  • rood
  • oranje
  • geel
  • groen
  • blauw
  • lila

Het kind start met de rode kleur. Hij volgt bovenstaande procedure. Dus eerst de rechterhand en dan de linkerhand. Nu met oranje…enz.

Hoe gaat de oefening `het brein lacht`?

Voor deze oefening zijn geen materialen nodig en deze oefening vraagt geen voorbereiding.

Het kind staat en doet de volgende bewegingen:

  • Het kind wrijft met zijn rechterhand, met een verticale beweging, over zijn buik.
  • Het kind klopt nu zachtjes met zijn linkerhand op zijn hoofd.

Terwijl het kind deze bewegingen maakt, stelt het zich nu voor dat het in zijn linkerhersenhelft aan een aardbeienijsje likt en dat er in zijn rechterhersenhelft een aap op een fiets rijdt. Bij deze bewegingen en twee visualisaties komt nog een lied.

samenwerking van beide hersenhelften

Zing nu met zijn allen `Vader Jacob, vader Jacob`.

Blijft dit ongeveer een minuut doen.

Deze oefening is leuk om ook klassikaal te doen. Lachen en ontspanning verzekerd. Om daarna weer geconcentreerd te werken!

Veel breinplezier!

Er zijn nog vier plaatsen voor de studiedag Beelddenken voor leerkrachten van vrijdag 29 september 2017.
Meer info Beelddenken voor leerkrachten.

beelddenken

Anneke Bezem