NIEUW: weekaanbieding e-books
Ontdek de WEEKaanbieding

Page content

article content

Beelddenken en Leren in Beweging

Waarom Beelddenken en Leren in beweging?

Beelddenken en Leren in Beweging vallen naadloos in elkaar! Beelddenken is een zintuiglijk waarnemen. In de wetenschap noemen we beelddenken de visuele cognitieve stijl.

Alle zintuigen doen mee.

Op het moment dat beelddenkers leren in beweging zijn alle zintuigen betrokken bij het leren. Dit is een krachtige manier om te leren voor beelddenkers omdat beelddenkers zintuiglijk waarnemen.

Dit geldt voor beelddenkers, maar kinderen met een andere cognitieve stijl, zoals taaldenken (de verbale cognitieve stijl), leren ook effectief en leuk met Leren in Beweging.

Leren gaat makkelijker en wordt leuker!

Beweging vormt de basis van cognitie. Cognitie betekent waarnemen, leren en problemen oplossen.

Erik Scherder, hoogleraar bewegingswetenschappen aan de Rijksuniversiteit van Groningen, zegt;
`Bewegen is niet alleen goed voor conditie, maar ook voor cognitie!`.
In de hersenen vertonen neuronale systemen, die betrokken zijn bij de motoriek, een grote overlap met de neuronale systemen die een rol spelen bij cognitie.
Bij beweging krijgen de hersenen veel zintuiglijke informatie binnen vanuit de spieren en gewrichten, maar ook visuele prikkels (ogen) en auditieve prikkels (oren).
Beweging activeert beide hersenhelften en dat betekent dat het hele brein actief is.
Leren gaat dan makkelijker!

Marjon Lugthart is gediplomeerd Into Bounce instructor. Zij ontwikkelt samen met Anneke Bezem beweegprogramma’s op de minitrampoline, met bal-ritme-oefeningen en brein-samenwerkings oefeningen. Zij doen dit vanuit het evidence-based principe.

 Marjon Lugthart Bounce instructor

Marjon traint een groep leerlingen

Letters spellen met beweging

Deze oefening bevordert de samenwerking van de linker- en rechterhersenhelft. Het ritme van de ballen op de grond
zorgt voor nog effectiever spellen van woorden.

Hoe gaat de oefening?

Het kind krijgt twee ballen die goed op de grond kunnen stuiteren. Het kind gaat nu de ballen om de beurt op de grond stuiteren en opvangen.

leren in beweging

Dus: stuiter met de rechterhand de bal op de grond en vang op en stuiter daarna met de linkerhand de bal op de grond en vang weer op.

Als deze beweging soepel verloopt, laat je groot op het bord een woord zien. Laten we als voorbeeld `VIS` nemen .

Het kind blijft in een ritme gooien en gaat nu in hetzelfde ritme het woord spellen.

Dus stuiter met de rechterhand de bal op de grond en zeg V en vang de bal op.

En stuiter daarna met de linkerhand de bal op de grond en zeg I  en vang de bal op.

Stuiter met de rechterhand de bal op de grond en zeg S en vang de bal op.

Stuiter daarna met de linkerhand de bal op de grond en zeg VIS en vang de bal op.

Herhaal deze procedure drie keer.

TIP: Doe deze oefening op de maat van muziek.

Spellen in kruispatroon

Het kruispatroon zorgt voor een samenwerking van de hersenhelften.
Hoe activeren we nu beide hersenhelften met beweging?
De rechterhersenhelft bestuurt en activeert de linkerkant van het lichaam en andersom bestuurt en activeert de linkerhersenhelft de rechterkant van het lichaam.

Van dit principe maken we gebruik in de bewegingsoefening: Spellen in kruispatroon.

Hoe gaat de oefening?

Leer het kind eerst de volgende beweging aan:

  1. Tik met de rechterhand de linkerschouder aan.
  2. Tik met de linkerhand de rechterschouder aan.
  3. Tik met de rechterhand de linkerknie aan.
  4. Tik met de linkerhand de rechterknie aan.
  5. Klap in de handen.

kruisloop oefeningen

 

Hoe gaat de oefening?

Als deze kruisbeweging soepel verloopt, laat je groot op het bord een woord zien. Laten we als voorbeeld `VIS` nemen .

Het kind blijft de beweging van het kruispatroon maken en gaat nu in hetzelfde ritme het woord spellen.

Dat gaat als volgt:

  1. Tik met de rechterhand de linkerschouder aan en zeg hardop V.
  2. Tik met de linkerhand de rechterschouder aan en zeg hardop I.
  3. Tik met de rechterhand de linkerknie aan en zeg hardop S.
  4. Tik met de linkerhand de rechterknie aan en zeg hardop VIS.
  5. Klap in de handen en zeg nog een keer VIS.

Herhaal deze kruisbeweging met het spellen van de letters van het woord drie keer.

Bij langere woorden, dus meer letters spellen, wordt de procedure 1 tot en met 4 herhaald.

NIEUW: Studiedag Leren in Beweging

Wil je ook leerlingen effectief en leuk leren  door Leren in Beweging?
Dan is de studiedag Leren in Beweging (Registerleraar)  misschien iets voor jou? Ontdek wat deze studiedag inhoudt.

Veel beweeg en leerplezier!

studiedag Leren in Beweging

Studiedag Leren in Beweging

Anneke Bezem

Leren in Beweging

Download het GRATIS ebook Beelddenken en beweging.