Woordjes leren vanuit het talent van de beelddenker

Woordjes leren vanuit het talent van de beelddenker

Woordjes leren is lastig voor een Beelddenker

Je leert anders

Eerst even het volgende: Je voelt je misschien als beelddenker dommer, maar dat is absoluut niet zo. Bedenk dat jij anders leert dan iemand die zijn informatie met taal verwerkt. Het onderwijs sluit prima aan bij onze taaldenkers, maar minder goed bij jou als beelddenker.

Vind je eigen oplossingen

Als je eenmaal je eigen oplossingen gevonden hebt, zal het beter gaan. Het studeren kost misschien in het begin meer moeite. Maar het is zeker de moeite waard om jouw weg te zoeken in ‘onderwijsland’ .

Werk zelf aan je leerproblemen

Leerproblemen zijn zeker geen excuus om minder te doen!
Zoek wat voor jou de beste manier van studeren is.

Het is voor een Beelddenker lastig om woordjes uit andere talen te leren. Met name de spelling geeft vaak problemen.

Dit komt doordat een beelddenker zijn informatie bij voorkeur in beelden verwerkt.

Het opgeroepen beeld bij een woord zal het woordbeeld verdringen. Dit maakt de spelling van een woord zo lastig.

Woordenschat opbouwen

Vooral in de eerste jaren van het Voortgezet Onderwijs is het belangrijk dat je een grote woordenschat opbouwt. Hoe meer woordjes je kent, hoe beter de vreemde taal gaat!

Het leren van woordjes is voor sommige lastig.

Woordjes leren vanuit de talenten van een Beelddenker

Ik geef je een krachtige manier om woordjes uit een andere taal vanuit jouw talenten als beelddenker te leren.

Je kunt woordjes in een Beeld en Brein Mindmap verwerken. Vooral als je in beelden denkt, heb je hier steun aan.

Hoe werkt een Mindmap met woordjes?

Vijf stappen om een Mindmap met woordjes op te bouwen

  1. Je gebruikt A3 papier, zodat je de Mindmap ruim kan opzetten.
  2. In het midden van het A3 blad zet je het onderwerp.
  3. De Engelse woorden, die associatief bij elkaar horen, schrijf je op één tak. Per tak gebruik je dezelfde kleur. Maak ook gebruik van andere lettertypes, vorm en grootte.
    Want bijzondere dingen onthoud je goed!
  4. Teken altijd een associatiebeeld bij het woord.
    Op deze manier kun je de spelling beter onthouden.
  5. Schrijf niet de Nederlandse betekenis in de mindmap!

Voorbeeld

Je gaat bijvoorbeeld de volgende rij woorden Engels leren:

Knife – mes

To eat – eten

Teapot – theepot

Plate – bord

Fork – vork

Cup – kopje

Spoon – lepel

Glass – glas

Associaties zoeken

Een associatie is een verbinding. Welke woorden `horen` associatief bij elkaar?

Zoek daarin je eigen weg. Pas dan werkt deze mindmap om woordjes te leren.

Ik verdeel de woorden associatief als volgt:

to eat – eten

Knife – mes
Plate – bord
Fork – vork
Spoon – lepel

Teapot – theepot
Cup – kopje
Glass – glas

Met deze  groepen associatie-woorden volg je het vijf stappenplan van de Mindmap maken zoals hierboven gegeven.

Het resultaat zie op de foto.

Beeld en Brein mindmap

Herhalen

Iedere keer als je gaat oefenen, spreek je de vreemde woorden uit en zeg je de Nederlandse betekenis er bij. Herhaal dit zoveel mogelijk. Net zolang totdat je alle betekenissen vlot kunt opzeggen.

Meer informatie over het belang van herhalen is te lezen in het blog: Tien studietips voor pubers.

BiK methode

In het volgende blog bespreek ik de BiK methode om woordjes te leren. Deze methode sluit ook naadloos aan bij de Beelddenkers.

Vermoeid door het leren?

Hieronder volgt een krachtige oefening, waarmee jij jezelf kunt opkikkeren. Je kunt soms erg moe worden door lezen of leren. De volgende oefening zorgt er voor dat je weer fit woordjes kunt lezen en leren!

Opkikker

Oefening: helder hoofd

Deze oefening brengt evenwicht in de energie tussen lichaam en brein.

Je krijgt weer energie naar je hoofd om helder te kunnen denken.

Weg wattenhoofd!

Ga zitten met de enkel van het rechterbeen op de knie van het linkerbeen.

Houd de rechterenkel met de linkerhand vast.

Houd met de rechterhand de voetzool van het rechterbeen vast.

Adem een aantal keer in door de neus en uit door een gaatje tussen de lippen.

Zet de voeten naast elkaar en leg de vingertoppen tegen elkaar.

Adem weer een aantal keer in door de neus en uit door een gaatje tussen de lippen.

Problemen met concentratie problemen? Lees het  blog: ADHD of Beelddenken?

Ik wens jullie veel leerplezier met de woordjes Engels!

Wil je meer tips voor leerlingen uit het voortgezet onderwijs? Het E-book voor pubers geeft inzicht in beelddenken en vele tips voor ouders, docenten en de leerlingen zelf.

Anneke Bezem