Tafels leren door in beeld te zetten

Tafels leren door in beeld te zetten.

In een ander blog Tafels leren met beweging hebben we de tafel geleerd met beweging (lichaamsbesef- en lichaamsmotoriek) en opzeggen (auditief). De volgende stap is tafels leren door in beeld te zetten. Dit is belangrijk omdat we nu de overstap maken naar het platte vlak (geschreven op papier). Dus we stappen over van 3D naar 2D. Dit is een belangrijke stap voor de beelddenker. De oefening bestaat uit het construeren van een driehoek met daarin 13 kleine driehoeken; de tafel van 2 driehoek.
Door deze oefening in te zetten, gebruikt het kind drie leeringangen; auditief(oren), visueel (ogen) en de handmotoriek.

Hoe gaan we tafels leren in beeld zetten?

Door de oefening: de tafel van 2 driehoek?  

We hebben de volgende materialen nodig voor deze oefening:
Blanco papier
viltstiften
liniaal
potlood en gum

 

Je gaat met het kind een driehoek construeren (opbouwen), om vervolgens de tafel van 2 in een beeld te zetten.

Construeer volgens onderstaand stappenplan:

  1. Teken onder aan het blad een horizontale lijn van 16 centimeter.
  2. Zet een stip in het midden van dit lijnstuk.
  3. 18 centimeter recht boven de stip in het midden van het lijnstuk zet je weer een stip.
  4. Verbind de bovenste stip met de twee eindpunten van het horizontale lijnstuk.
  5. De grote driehoek is klaar!
  6. Maak 3 grote driehoeken in de driehoek door het midden van alle zijden van de driehoek met elkaar te verbinden (zie  de tekening).
  7. De middelste driehoek blijft leeg, daar komt het cijfer van de tafel in; in dit geval 2.
  8. De driehoeken in de punten worden elk verdeeld in 4 driehoeken. We krijgen nu in totaal 13 driehoeken (zie tekening).
  9. Het kind geeft alle lijnen dezelfde kleur. Laat het kind voor elke tafel een eigen kleur kiezen.
  10. In de grootste driehoek zet het kind het nummer van de tafel; in dit geval 2.
  11. Het kind mag nu de uitkomsten van de tafel invullen zoals aangegeven in de tekening.
  12. En nu maar oefenen!

TIP:

Combineer de oefening `Tafels met beweging` en `de tafel van 2 driehoek`,  zodat het kind tijdens de bewegingsoefening Tafels met kruispatroon de antwoorden ziet en kan `spieken`; de combinatie maakt het tafels leren nog krachtiger. We combineren nu de ruimte met het platte vlak. Dit is heel belangrijk voor de beelddenker.

Elke tafel een ander beeld.

Je kunt het beeld als bovenstaande maken voor elke tafel. Het is aan te raden om voor elke tafel een andere kleur te nemen. De beelddenker kiest de kleur zelf.

Door de combinatie van de beide oefeningen gebruikt het kind vijf leeringangen.

Als je de tafel aanleert met de bewegingsoefening Tafels met kruispatroon en de  geconstrueerde Driehoek tafel gebruikt het kind vijf leeringangen om de tafel te leren. Te weten: lichaamsmotoriek, handmotoriek, ogen, oren en ritme. Daardoor worden er betere en effectievere verbindingen in het brein aangelegd. En het bewegen zorgt voor een soepele samenwerking van de rechter- en linkerhersenhelft. Door een betere samenwerking zal de faalangst ook minder kans krijgen en het plezier toenemen!

De Beeld en Brein rekenposter bevat een tafelkaart. Gratis downloaden.

Veel construeer en knutselplezier met de tafels!

Anneke Bezem

Je kunt ook aan de slag met het E-book Tafels in Beweging.
Het E-book bevat 16 krachtige oefeningen en een tafelposter. Het E-book is speciaal ontwikkeld voor onze Beelddenkers.

Ik wil graag meer informatie over het e-book Tafels in beweging.