WEEKplanner voor de beelddenker

WEEKplanner voor de beelddenker

WEEKplanner; voor wie?

De WEEKplanner is geschikt voor elke leerling maar met name voor de beelddenker. De WEEKplanner wordt gebruikt om het huiswerk te plannen. De WEEKplanner  biedt overzicht en structuur met name voor de beelddenker die duidelijke structuren nodig heeft bij zijn associatieve denken. Dit associatieve denken veroorzaakt chaos bij de informatieverwerking van de beelddenker.

Wisselende resultaten

Het leren van toetsen, maken van huiswerk, de lessen volgen in de klas, huiswerk plannen… het kost onze beelddenkers heel veel energie. Dit kan voor wisselende resultaten zorgen. Accepteer dat het kind tegen de tijd dat de vakantie er aan komt, erg moe is. De resultaten kunnen dan, ondanks grote inspanningen, tegen vallen. Faalangst ligt dan op de loer. Dit kan teleurstelling en ontmoediging teweeg brengen. Zowel bij jou als bij het kind. Bespreek dit samen met het kind. Leg uit dat je het begrijpt en dat dit een logisch gevolg is van het harde werken. Leer het kind inzien dat de boog niet altijd gespannen kan zijn. Probeer samen oplossingen te bedenken. Bijvoorbeeld wat eerder naar bed in zo’n periode. Of misschien een `pyjama dag`, een dag niets doen om vervolgens weer met energie aan de slag te gaan.

Huiswerk plannen

Leer de beelddenker zijn huiswerk te plannen en veel herhaling in te bouwen. Maak hierbij gebruik van de WEEKplanner.

Thuis structuur aanbrengen

Help het kind met structuur aanbrengen van de dagelijkse dingen.
Het is verstandig om uit school meteen aan het huiswerk te beginnen. Zij zitten nu nog in het schoolritme van leren en maken.

Structuur van aanpak

De structuur van aanpak is:

  • starten met het moeilijkste
  • leren en maken afwisselen
  • geen twee verschillende talen of op elkaar lijkende vakken achter elkaar doen

De tijd die nu ‘over is’, is tijd waarin zij kunnen doen wat zij willen. Dat geeft uw kind een rustig en zeker gevoel.

Hoe werkt de WEEKplanner?

Het is verstandig om in het begin samen met uw kind de planner in te vullen. Kopieer het werkblad WEEKplanner een aantal keer en stop dit in een hechtmapje. Elke dag wordt het nieuwe huiswerk bijgeschreven in de WEEKplanner. Vergeet daarbij niet herhalingen in te bouwen en tijd voor de sportclub te reserveren. Het kind hoeft één dag in de week niet aan zijn huiswerk te werken. Hij bepaalt zelf of dat zaterdag of zondag is.
Als het kind een vak af heeft, markeert hij dit vakje in de tabel.

Gemarkeerd is geleerd.

Gemarkeerd is geleerd en geeft overzicht en rust. Het voordeel is dat het onzekere kind niet blijft doorleren en de `vluchter` aan het werk gaat omdat hij overzicht heeft.
In een tijdsbestek van zes dagen leer je in totaal 47 minuten.
Je kent dan 90% van de lesstof. De oplossing is regelmatig herhalen.

Herhalen is de sleutel van het leren.

Maar hier geldt:

Beter vaak en kort leren dan in 1 x 47 minuten!

Leergrafiek

Bovenstaande leergrafiek omgezet in een tabel:

Dag Minuten herhalen Aantal procent onthouden
1e dag 15 minuten 30%
2e dag 11 minuten 45%
3e dag   8 minuten 60%
4e dag   6 minuten 77%
5e dag   4 minuten 82%
6e dag   3 minuten 90%

 

Maak een goede en overzichtelijke studie-week-planner.

Het is belangrijk op tijd te starten met de voorbereiding van een proefwerk.
Hak de leerstof in kleine stukjes en herhaal regelmatig. Zoals je het hebt ingevuld in de WEEKplanner.
Stop ook op tijd voor het proefwerk. Hersenen ijlen altijd nog iets na, dus geef je hersenen ook even de tijd om de leerstof goed te verwerken.
Een blanco studie-week-planner vind je vinden achter in het boek bij de bijlagen.

Hoe werk je met de studie-week-planner?

Bijvoorbeeld: Je hebt op maandag een repetitie aardrijkskunde en je wilt elke dag aandacht besteden aan woordjes leren omdat herhalen belangrijk is!
Je hakt de lesstof van de repetitie aardrijkskunde in zes stukken en vult dat als onderstaande voorbeeld in het studieschema.
Tegelijkertijd vul je de woordjes in van bijvoorbeeld Engels.

Voorbeeld studieschema:

Maandag Dinsdag Woensdag Donderdag Vrijdag Zaterdag zondag
Leren eerste deel aard.rep.

 

 

Leren tweede deel aard.rep. en herhalen eerste deel Leren derde deel aard.rep. en herhalen eerste en tweede deel Leren vierde deel aard.rep. en herhalen eerste, tweede en derde deel Leren vijfde deel aard.rep. en herhalen eerste, tweede, derde en vierde deel Leren zesde deel aard.rep. en de rest herhalen rust
Leren woordjes engels Leren woordjes engels Leren woordjes engels Leren woordjes engels Leren woordjes engels rust Leren woordjes engels

 

Het lijkt misschien heel veel werk om een schema te maken.
Maar uiteindelijk levert het je heel veel rust en een goede studiehouding op!
Markeer de vakken die je hebt gedaan.

Gemarkeerd is geleerd!

Het studieschema wordt heel overzichtelijk op deze manier.
Je ziet in één beeld wat je al hebt gedaan en wat er nog moet worden gedaan.
Misschien kunnen je ouders of je mentor je in het begin helpen bij het invullen van het studieschema.
Je zult zien dat je met het invullen van het studieschema steeds handiger wordt.

MIK MAPJE (Mijn Informatiekaarten Mapje)

Maak je eigen MIK-mapje.
Een MIK-mapje is een klein fotoalbum met plastic insteekhoesjes.
In een insteekhoesje kun je een kaartje doen met informatie die jij steeds vergeet, een geheugensteuntje.
Neem verschillende kleuren kaartjes.

Het volgende kan er bijvoorbeeld in:

  • de vervoeging van avoir en être,
  • de stelling van Pythagoras,
  • het metriek stelsel (km, hm, dam enz…)


of iets anders wat je wilt onthouden.

Zorg dat je het MIK-mapje altijd bij je hebt.
Vraag aan de docent of je het MIK-mapje bij een toets mag gebruiken.

Wil je ook met de WEEKplanner aan de slag? Download snel de WEEKplanner.

Veel studieplezier!

 

 

Anneke Bezem