`Wil jij ook leren beelddenkers vanuit de eigen talenten laten leren en de belemmeringen opsporen?`
Beelddenken is een lastig talent, maar...er kan ook nog een ander probleem onderliggen.
Beelddenken is een lastig talent, maar...er kan ook nog een ander probleem onderliggen.
`Binnen ons onderwijs wordt voornamelijk het taaldenken gebruikt; de verbale cognitieve stijl. Beide cognitieve stijlen vereisen een andere benadering en een andere manier van lesgeven.
Beelddenken geeft met name problemen binnen het talige onderwijssysteem.`
Hoe onthoud je dingen? Hoe leer je het beste? Dat leren we de kinderen niet. Een klein gedeelte van de kinderen leert te werken met leerstrategieën. Laten we de kinderen leren leren.
Prof. dr. J.M.J. (Jaap) Murre, Theoretisch Neuropsycholoog aan de UvA.
Leren vanuit beweging sluit naadloos aan bij beelddenkers.
`Bewegen is niet alleen goed voor conditie, maar ook voor cognitie!`
In de hersenen vertonen neuronale systemen die betrokken zijn bij de motoriek een grote overlap met de neuronale systemen die een rol spelen bij leren.`
vrijgesteld van BTW
We gaan deze dag in op de theorie over de verschillen tussen beelddenken en taaldenken. Pas als je de verschillen begrijpt kun je de beelddenkers coachen. Beelddenken en Taaldenken hebben een andere manier van informatie opnemen, verwerken en gebruiken.
We gaan praktisch aan de slag met de Beeld en Brein Visual Thinking Method, een leerstrategie die goed aansluit bij beelddenken.
`Visual thinking method, a two-step procedure; the color markup (Kleurenpatroon) en the mapping technique (Mindmap)`
Visual thinking method kent twee technieken die onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn en ook complementair aan elkaar zijn. De twee technieken bestaan uit het analyseren van een tekst door een kleurenpatroon en daaraan gekoppeld een gestructureerde mindmap om effectief teksten te leren. Tekstbegrip en leren verbetert significant.
We gaan praktisch aan de slag met contextsommen (verhaaltjessommen). We gebruiken hierbij een kleurenpatroon. De leerling leert op een gestructureerde manier de rekenformule te ontdekken in de contextsom met verschillende kleuren.
We geven een korte, effectieve oefening om optellen en aftrekken te automatiseren en tafels te automatiseren.
We werken met de BiK methode om woordjes. Dit sluit aan bij de informatieverwerking van de beelddenker. De BiK methode is wetenschappelijk onderzocht.
Het werkgeheugen is vaak zwak bij een beelddenker. We ervaren zelf een aantal effectieve oefeningen ook vanuit beweging.
We gaan deze dag starten met theorie en de geschiedenis van het wereldspel. Het Wereldspel is een non-verbaal onderzoeksinstrument om beelddenken te signaleren en inzicht te krijgen in persoonlijkheidskenmerken. Het wereldspel bestaat uit gekleurde houten elementen, zoals huizen, bomen, dieren, auto's...
Daarna gaan we praktisch aan de slag en wordt er een dorp gebouwd met het wereldspelmateriaal.
Je krijgt inzicht door de manier van bouwen in de informatieverwerking van het kind, m.a.w. hanteert het kind voornamelijk het Beelddenken of het Taaldenken.
De vormgeving van het gebouwde dorp laat persoonlijkheidskenmerken van het kind zien. Persoonlijkheidsheidskenmerken als faalangst, boosheid, opvoedingsproblematiek, frustratie,...
` Praktische opleiding! Ik kan meteen aan de slag!`
leerkracht basischool
`Wat een openbaring de theorie over de samenwerking van de ogen!`
zorgcoordinator brugklas
` Mooie handvatten en inzichten omtrent het beelddenken`.
orthopedagoog
Deze dag geeft antwoord op de vragen`Wat is het verschil tussen kijken en zien? Wat is een visuele disfunctie? Hoe herkennen we een visuele disfunctie? Welke problemen kunnen we verwachten bij een visuele disfunctie? Hebben we te maken met ADHD of een visuele disfunctie? Wanneer denken we ten onrechte aan dyslexie?`Visuele disfunctie is een onzichtbare belemmering bij lees-, spelling- en concentratieproblemen.
We praktisch aan de slag met de bioptor. De bioptor is een instrument om de visuele disfunctie te screenen.
We nemen stap voor de stap de vragen door en de betekenis van de uitslag.
Bij dit onderzoek heb je de bioptor nodig. Je kunt aan de hand van het lijnenpatroon, wat het kind met twee handen en twee potloden tekent, het oogprobleem herkennen. Met dit onderzoek kun je ook de voortgang van de visuele begeleiding volgen.
Met deze kaart ontdek je de convergentie en divergentie mogelijkheden van de ogen van het kind. En het onderzoek met de Cirkellijn geeft inzicht in de samenwerking van de ogen bij `dubbele taken`.
LEESwijzer is een effectieve methode om van spellend lezen naar vloeiend lezen te begeleiden. Dit is wetenschappelijk ondersteund.
We starten deze dag met het visueel trainingsprogramma. Een aantal oefeningen ga je deels ervaren.
Het effectieve programma is ontstaan door het samenvoegen van oefeningen uit het persoonlijke coaching traject van Rob Groenink, oefeningen uit een trainingsprogramma uit Florida, een Amerikaans programma, en vanuit onze eigen ervaringen met leerlingen in onze praktijk.
Het trainingsprogramma bevat ook body-brain-oefeningen, om de leerling een betere oriëntatie in de ruimte te laten ervaren, links-rechts, boven-onder en voor-achter.
We gaan deze dag aan de slag met het beweegprogramma met de bal-ritme-oefeningen en op de minitrampoline. Het beweegprogramma op de minirampoline werkt op het VOR systeem; vestibulair Occulair Reflexboog.
Verder besteedt het beweegprogramma aandacht aan het soepel samenwerking van de rechter- en linkerhersenhelft. Het effect is een betere samenwerking van de ogen en... lezen, leren en concentreren verbeteren.
Je gaat zelf de oefeningen op de minitrampoline ervaren deze dag.
Een probleem met het vestibulair stelsel kan een verstoring in het reflexenstelsel veroorzaken, maar andersom kan een verstoring in het reflexenstelsel een probleem in het vestibulaire systeem veroorzaken. We geven uitleg over de primaire reflexen.
` Ik ging springen op een minitrampoline en ging beter lezen! Dat was cool!`
zegt Caylen uit groep 4
`Ik heb veel geoefend met de balletjes. Het gaat zo goed, ik mag naar de mavo.`
zegt Sandra uit groep 8
Locatie
De Boerderij De Schooten,
van Waardenburglaan 22, Den Helder.
6 minuten loopafstand van station en gratis parkeren
Data
za 7 september, za 14 september,
za 5 oktober en za 12 oktober 2019
VOL geboekt
of
za 14 maart 2020
za 21 maart 2020
za 28 maart 2020
za 18 april 2020 nog 6 plaatsen
Docenten
Anneke Bezem M.Sc.
Marjon Lugthart BSW
Lestijden
Inloop vanaf 9.00 uur
Start 9.30-16.00 uur
€ 1634,00
€ 1247,00
Inclusief:
Exclusief:
Bioptor ( + € 285,--)
Wereldspel ( + € 300,--)
Mini trampoline (€ 350 tot 600, afhankelijk van type)
€ 28,00
GRATIS
Een praktisch naslagwerk voor ouders, docenten en leerlingen uit het Voortgezet Onderwijs.
16 krachtige oefeningen
€ 21,50
GRATIS
16 krachtige en effectieve oefeningen om tafels vanuit beweging te leren.
€ 1634,--
€ 1247,--