Wil jij ook Beelddenken leren signaleren en met het Wereldspel en beelddenkers begeleiden?

De opleiding Beeld en Brein Basis Coach Beelddenken geeft antwoord.

Beelddenken noemen we in de wetenschap de Visuele Cognitieve stijl.

Beelddenkers verwerken de informatie anders dan taaldenkers. Beelddenken is een onderwijsprobleem. Het onderwijssysteem werkt voornamelijk vanuit de analyse naar het geheel. Een beelddenker werkt vanuit het geheel naar de analyse. Dat is het probleem.
Anneke Bezem M.Sc. docent opleiding

De opleiding Beeld en Brein Basis Coach bestaat uit 2 lesdagen.

Dag 1: Beelddenken en taaldenken.

Dag 2: Signaleren met het Wereldspel.

Het is belangrijk dat ieder kind vanuit zijn talenten mag leren. Pas dan leert een kind vanuit zelfvertrouwen en is school leuk! Er komt dan uit wat er in zit!
Marjon Lugthart BSW docent opleiding

Dag 1: Wat leer je bij Beelddenken en Taaldenken?

Verschillen tussen Beelddenken en Taaldenken.

We gaan in  op de theorie over de verschillen tussen beelddenken en taaldenken. Pas als je de verschillen begrijpt kun je de beelddenkers coachen. Beelddenken en Taaldenken hebben een andere manier van informatie opnemen, verwerken en gebruiken.

We geven ook uitleg over het ontstaan van  beelddenken?

Visual Thinking Method (wetenschappelijk aangetoond).

Praktische uitleg over de Beeld en Brein Visual Thinking Method, een leerstrategie die goed aansluit bij beelddenken.

`Visual thinking method, a two-step procedure; the color markup (Kleurenpatroon) en the mapping technique (Mindmap)`

Visual thinking method kent twee technieken die onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn en ook complementair aan elkaar zijn. De twee technieken bestaan uit het analyseren van een tekst door een kleurenpatroon en daaraan gekoppeld een gestructureerde mindmap om effectief teksten te leren. Tekstbegrip en leren verbetert significant. De resultaten van het leren van een tekst en het tekstbegrip verbetert met ongeveer 50% komt uit het wetenschappelijk onderzoek.

Verhaaltjessommen (contextsommen).

Praktisch uitleg over de aanpak van contextsommen (verhaaltjessommen). We gebruiken hierbij een kleurenpatroon. De leerling leert op een gestructureerde manier de rekenformule te ontdekken in de contextsom met verschillende kleuren. De rekenformule ontdekken is lastig voor een beelddenker.

Automatiseren van plus-, min- en tafelsommen.

Praktische uitleg van korte, effectieve oefeningen om optellen, aftrekken en tafels te automatiseren. We benutten hierbij ook de effectiviteit van bewegen.

Woordjes leren.

Praktische uitleg over de BiK methode om woordjes te leren. Dit sluit aan bij de informatieverwerking van de beelddenker. De BiK methode is wetenschappelijk onderzocht.

Werkgeheugen.

Het werkgeheugen is vaak zwak bij een beelddenker. We geven een aantal effectieve oefeningen vanuit beweging om het werkgeheugen te ontwikkelen.

Dag 2: Je leert Beelddenken te signaleren met  Wereldspel in?

Theorie van het Wereldspel.

We starten met de theorie en de geschiedenis van het wereldspel. Het Wereldspel is een non-verbaal onderzoeksinstrument om beelddenken te signaleren en inzicht te krijgen in persoonlijkheidskenmerken. Het wereldspel bestaat uit gekleurde houten elementen, zoals huizen, bomen, dieren, auto's...

Praktisch werken met het wereldspel.

Je leert hoe je het onderzoek met het wereldspel afneemt bij kinderen. Het kind bouwt een dorp. Je krijgt inzicht door de manier van bouwen in de informatieverwerking van het kind, m.a.w. hanteert het kind voornamelijk het Beelddenken of het Taaldenken.

Welke persoonlijkheidskenmerken laat een kind zien?

De vormgeving van het gebouwde dorp laat persoonlijkheidskenmerken van het kind zien. Persoonlijkheidskenmerken als faalangst, boosheid, opvoedingsproblematiek, frustratie,...

De persoonlijkheidskenmerken nemen we stapsgewijs door met een video's.

Praktisch aan de slag!

De cursisten gaan zelf ook praktisch aan de slag. Cursisten mogen zelf ook een dorp bouwen. We gaan de dorpen met elkaar bekijken op persoonlijkheidskenmerken en informatieverwerking als beelddenken en taaldenken. Dit geeft al mooie oefeningen voor het beoordelen van dorpen van kinderen.

Beeld en Brein Basis Coach Beelddenken bestaat uit 2 dagen. We werken met kleine groepen.

Wanneer
Vrij 27 mei 2022 en za 28 mei 2022 VOL
Vrij  17 juni 2022 en za 18 juni 2021

vrij 16 september 2022 en za 17 september 2022

Locatie
MFC De Boerderij De Schooten,  Gravin van M. van Waardenburglaan 22, 1785 JP Den Helder.
Voor wie
De opleiding is geschikt voor leerkrachten, kindercoaches, begeleiders van leerlingen en alle geïnteresseerden (betrokken ouders).
€ 734,--
€ 595,-- (- € 139,00)

Beeld en Brein Basis Coach Beelddenken inclusief:

  • Werkmap
  • Het Grote Informatie Boek Beeld en Brein
  • Markeerstiften
  • Fijnschrijvers
  • Schrijfblok
  • Pen
  • Rekenposter Beeld en Brein
  • Metriekposter Beeld en Brein
  • Beeld en Brein Poster Taal in Beeld

Exclusief Het wereldspel (€ 300,--). Bij aanmelding krijg je informatie over de aanschaf.

We werken met kleine groepen!

Ik doe mee met de opleiding Basis Coach Beelddenken 

Inschrijfformulier Basiscoach beelddenken locatie