Beelddenken en Voortgezet Onderwijs

Een praktisch naslagwerk dat ouders, docenten en leerlingen in het voortgezet onderwijs inzicht geeft in Beelddenken met vele tips.

Anneke Bezem

`Haal er uit wat er in zit!

` Kijk naar mogelijkheden!` 

Anneke Bezem zegt...

Vanaf het vierde jaar ontwikkelen mensen een voorkeur voor beelddenken of taaldenken. In de wetenchap noemen we beelddenken de visuele cognitieve stijl en taaldenken de verbale cognitieve stijl. Elke leerling heeft zijn eigen cognitieve stijl. Het is een aspect van iemands persoonlijkheid. Een cognitieve stijl geeft de manier aan waarop mensen denken, leren, waarnemen, informatie verwerken en problemen oplossen. 


Mijn doelstelling is om waar mogelijk evidence-based te werken. Ik doe onderzoek naar cognitieve stijlen, met name beelddenken, in samenwerking met de Universiteit van Amsterdam.

Ik wil de mogelijkheden en talenten van leerlingen benutten en er uit halen wat er in zit!


Het boek geeft handvatten voor ouders, docenten, maar ook wat de puber zelf kan doen.

Het E-book bevat de volgende hoofdstukken:

  • Beelddenken
  • Ontstaan van de term beelddenken
  • Communicatie verschillen
  • Beeld en Brein Mapping Technique
  • Werken met metaforen
  • Beelddenken en faalangst
  • Voortgezet Onderwijs
  • Leren
  • Verras het brein!
  • Begeleiding
  • Begeleiding ouder(s)
  • Begeleiding docenten
  • Spelling-klank-kaarten Engelse woorden
  • Wat kan de leerling zelf doen?
  • Concentratie- en studietips
  • Opkikkers

Een puber wil wel leren, maar weet vaak niet hoe!

Zijn het leerproblemen of problemen met leren?!

Wil je ook het beste uit je kind of leerling halen?