E-Book Beelddenken
Direct gratis Downloaden

Page content

article content

Zeven tips voor beelddenkers bij examenstress

Examenstress bij beelddenkers

De examens en toetsperiodes zijn weer gestart. Dit brengt altijd toets- of examenstress met zich mee. Een beetje spanning mag. Dat heb je misschien zelfs nodig om alert de toetsen te kunnen maken. Om te zorgen dat de spanning geen belemmering wordt en dit de resultaten negatief zal beïnvloeden, hebben we zeven effectieve tips tegen examenstress op een rij gezet.

Zeven tips voor beelddenkers bij examenstress

Tip 1
Zorg voor beweging

Door beweging maakt het lichaam extra dopamine aan. Dopamine ondersteunt de geheugenfuncties. Dus ga op de fiets naar de locatie waar het examen plaatsvindt.

Tip 2
Voldoende slaap

Slapen is heel essentieel om weer orde in je brein te krijgen. Tijdens de slaap zet het lichaam alles op de goede plaats in het brein. Het is daarom belangrijk dat je op tijd naar bed gaat, om weer helder aan een nieuwe dag te beginnen.
Onthoud goed: Slaap je niet dan rust je toch!

TIP 3
Goede voeding

Juiste voeding ondersteunt de neurotransmitters die voor het geheugen belangrijk zijn. Een banaan is daar een goed voorbeeld van.
Noten ondersteunen ook de geheugenfuncties. Drinken van water helpt de hersenen fit te blijven, zodat je helder kunt denken.

examenstress bij beelddenkers

Tip 4
Niet te lang achter elkaar leren en de mobiel weg

Leer niet langer dan 45 minuten achter elkaar. Daarna even 5 minuten pauze. Het brein heeft dan rust om het geleerde op de goede plaats in de hersenen op te bergen. Dit is noodzakelijk bij leren van lesstof. Daarna weer 45 minuten leren, enz. Vijf minuten pauze betekent niet kijken op de mobiel of er nog berichten binnen zijn of spelletjes op je mobiel doen. Je maakt een korte wandeling, drinkt een kopje thee of drinkt glas water en daarna weer fris aan de slag.
Laat de mobiel maar in de la liggen in de examenperiode. Elke keer als je op de mobiel kijkt, heb je weer 15 minuten nodig om te focussen. Dus kijk voor de toets niet even snel of er een bericht binnen is via de mobiel. Het is beter dat je focust op de komende toets.

beelddenken en examentijd

Tip 5
Oefening tegen stress tijdens de toets

Als de spanning toch te hoog wordt, kun je `pinkelen`. Deze oefening zorgt er voor dat de beide hersenhelften gaan samenwerken zodat je weer helder kunt denken en de spanning afneemt.

De oefening gaat als volgt: `Tik met de duim tegen de wijsvinger, de middelvinger, de ringvinger en de pink. En daarna weer terug van de pink naar de ringvinger, middelvinger en de wijsvinger. Doe deze beweging met beide handen tegelijk. Herhaal de beweging een aantal keer tot er weer rust wordt gevoeld`.

 

Tip 6
Ontspanning inademen

Een hele krachtige oefening bij het gevoel van spanning is de volgende: Adem in gedachten `ontspanning` in en `spanning` uit. Herhaal dit een aantal keer. Je zult je rustiger gaan voelen.

Tip 7
Tover een glimlach aan de binnenkant van je mond.

Maak in gedachten een glimlach aan de binnenkant van je mond. Uit onderzoek komt naar voren dat je dan neurotransmitters aanmaakt die ook vrijkomen bij `echt lachen`. Daardoor kan je weer helder denken en verdwijnt de spanning.

Wil je nog extra studietips? Kijk dan hier.

Of wil je opkikkers? Klik hier

Ik wens iedereen weinig examenstress en een positieve uitslag!
En... vergeet je flesje water, banaan en noten niet.

examenstressAnneke Bezem

Meer informatie over faalangst

Meer informatie over Beelddenken