E-Book Beelddenken
Direct gratis Downloaden

Page content

article content

Tafels leren met beweging; effectief en leuk!

tafels leren met beweging

Anneke Bezem

Kinderen vinden het vaak lastig om tafels te automatiseren. Als we tafels leren met beweging, zal dit soepeler verlopen. In groep vier wordt meestal gestart met de tafel van 1, 2, 5 en 10. In groep vijf worden de tafel van 3, 4, 6, 7, 8 en 9 geautomatiseerd.

Hoe starten we met het leren van tafels?

Het is voor een beelddenker belangrijk dat er eerst wordt uitgelegd wat een tafel is. Want als de leerkracht zegt: `We gaan vandaag de tafel van twee leren`, zal de beelddenker meteen denken: waar staat die tafel?

Begin met het begrip tafel uit te leggen. Een tafel is een meubelstuk, dus de tafel waar jij aan zit, maar een tafel kan ook een tabel getallen zijn; een rekenreeks. Dus het woord tafel heeft twee betekenissen. Ken je nog een woord met twee betekenissen? Speel met de begrippen met het kind. Andere voorbeelden van woorden met twee betekenissen zijn: kussen, bank, ton, school...

Als het kind het begrip tafel heeft geleerd, gaan ze zien dat vermenigvuldigen herhaald optellen is. Schrijf het volgende uit:

2=2
2+2=4
2+2+2=6
2+2+2+2=8..... tot en met
2+2+2+2+2+2+2+2+2+2=20

Hoe kunnen we dit korter schrijven? En dan kom je tot de tafelsommen:
1x2=2
2x2=4
3x2=6
4x2=8... enz. 10x2=20

Laat daarna het geheel zien; dus bijvoorbeeld alle tafels op een poster. Kijk deze tafels gaan we allemaal leren en we beginnen vandaag bij de tafel van twee.

In onze praktijk in Den Helder leren we de tafels aan met beweging.

Waarom tafels leren met beweging?

tafels in bewegingBeweging vormt de basis van cognitie. Cognitie betekent waarnemen, leren en problemen oplossen. Erik Scherder, hoogleraar bewegingswetenschappen aan de Rijksuniversiteit van Groningen, zegt; `Bewegen is niet alleen goed voor conditie, maar ook voor cognitie!` In de hersenen vertonen neuronale systemen die betrokken zijn bij de motoriek een grote overlap bij de neuronale systemen die een rol spelen bij cognitie. Bij beweging krijgen de hersenen veel zintuigelijke informatie binnen vanuit de spieren en gewrichten maar ook visuele prikkels (ogen) en auditieve prikkels (oren). Beide hersenhelften worden geactiveerd.

Hoe activeren we nu beide hersenhelften met beweging?

De rechterhersenhelft bestuurt en activeert de linkerkant van het lichaam en andersom bestuurt en activeert de linkerhersenhelft de rechterkant van het lichaam. Van dit principe maken we gebruik in de bewegingsoefening: Tafels in kruispatroon.

Tafels in kruispatroon


Hoe gaat de oefening tafels leren met beweging van het kruispatroon?
Leer het kind eerst de volgende beweging aan:

  1. Tik met de rechterhand de linkerschouder aan
  2. Tik met de linkerhand de rechterschouder aan
  3. Tik met de rechterhand de linkerknie aan
  4. Tik met de linkerhand de rechterknie aan
  5. Klap in de handen.

Als de beweging soepel verloopt komen de tafelsommen van de tafel van 2 er bij.

  1. Tik met de rechterhand de linkerschouder aan en zeg tegelijkertijd 1
  2. Tik met de linkerhand de rechterschouder aan en zeg tegelijkertijd x
  3. Tik met de rechterhand de linkerknie aan en zeg tegelijkertijd 2
  4. Tik met de linkerhand de rechterknie aan en zeg tegelijkertijd =
  5. Klap in de handen en zeg tegelijkertijd 2.

Daarna 2 x 2 = 4 tijdens de beweging van het kruispatroon enz. De video laat zien hoe Joep de tafel van twee aanleert met beweging.

Wile-book tafels in Beweging je zelf ook kinderen vanuit beweging kunnen begeleiden?
Kijk dan bij de opleiding Into Bounce Leren in Beweging.

NIEUW: E-book Tafels in Beweging. Het E-book bevat 16 krachtige oefeningen en een tafelposter. Het E-book is speciaal ontwikkeld voor onze Beelddenkers. Direct te bestellen.

Ik wens je veel beweegplezier en net zulke goede resultaten als in onze praktijk!

Anneke Bezem