Kleuterontwikkeling letters leren
“Kleuters ontwikkelen zich in hun eigen tempo in het taal-leesproces."

kleuter en beelddenken

Anneke Bezem

In de maanden mei en juni krijgen we veel aanvragen van ouders voor een kleuteronderzoek. De leerkracht geeft aan dat het beter is om een jaar langer te kleuteren. De ouder herkent zijn kleuter hier niet in.
We nemen dan een kleuteronderzoek af om de kleuterontwikkeling te bekijken. Er wordt gekeken naar de taal- en rekenvoorwaarden, de non-verbale intelligentie, de motorische ontwikkeling en het wereldspel wordt afgenomen. Met het wereldspel wordt gekeken hoe de kleuter zijn informatie verwerkt.

“Iedere kleuter ontwikkelt zich in zijn eigen tempo.”

Iedkleuterontwikkelinger kind ontwikkelt zich in zijn eigen tempo. De ontwikkelingsprocessen van kinderen lopen niet gelijk. Daardoor bevindt elk kind zich in een andere fase. De ontwikkeling loopt ook niet netjes, maar sprongsgewijs. Door goed te observeren ontdekken we in welke fase een kleuter zit in het taal-leesproces. We kunnen dan inspelen op de fase waarin de kleuter zich bevindt en daardoor de juiste oefeningen met hem doen.

“Welke fasen onderscheiden we in het leesproces?”

De ontwikkeling van het leesproces bestaan uit vier fasen:

  1. oriënteringsfase;
  2. overgangsfase;
  3. systematische fase;
  4. oefenfase.

De oriënteringsfase

We laten de kleuter ontdekken dat lezen een communicatiemiddel is. Daardoor activeren wij de kleuter om geïnteresseerd te raken in lezen. Het kind kan nog niet lezen, maar ervaart dat de woorden waar hij mee speelt wel gelezen kunnen worden. Een van de oefbeelddenken en spellingeningen uit de `Spelen met letters` is letters stempelen. Maar natuurlijk wel meteen in de goede richting.

De overgangsfase

We gaan de leesvoorwaarden spelenderwijs oefenen. Het kind raakt gemotiveerd om te leren lezen. Het kind gaat gericht het materiaal verkennen, waaronder bijvoorbeeld groeperen en vergelijken.

De systematische fase

In deze fase gaan we over op de leesmethode. Het kind leert een aantal letters benoemen en fonetisch spellen. Er is nu een basis om te leren lezen.

de oefenfase

Het kind gaat de leesvaardigheid oefenen en wil kunnen communiceren. Van nature wil het kind nu lezen. We moeten het kind wel stimuleren.

“Het kind gaat pas leren lezen als het er aan toe is, niet op het moment dat zijn omgeving dat vindt. ”

Een kind dat in beelden denkt, noemen we binnen het onderwijs een risicoleerling. Pas als een kind 10 jaar is mogen we spreken van een beelddenker. Waarbij we er wel van uitgaan dat het kind onderwijs heeft gekregen dat aansluit bij het beelddenken. Een beelddenker leert anders.

“Kenmerken van een risicoleerling: peuters en kleuters.”

Onderstaande kenmerken is een verkorte versie van de kenmerkenlijst in de e-guide `Spelen met letters`.

“Geef de beelddenkende kleuter een voorsprong bij de start van groep 3.
Laat de kleuter `Spelen met letters`.”

`Spelen met letters` voor kleuters

Het doel van `Spelen met letters`is om een risicoleerling / beelddenker een voorsprong te geven voor hij start in groep drie. De kleuter gaat spelen met 5 letters en een klank. Het is een preventieve methode waarbij de kleuter `speelt met een beperkt aantal letters`
Het kind krijgt daardoor de gelegenheid om op zijn eigen wijze en in zijn eigen tijd het lezen te ontdekken als communicatiemiddel.

“Wil je jouw beelddenkende kleuter ook een voorsprong geven voor hij start in groep 3 ?”

Start NU met `Spelen met letters` voor kleuters

  • Je doorloopt de vier ontwikkelingsfasen van het leesproces spelenderwijs met je kind
  • Je geeft je kind zelfvertrouwen om aan groep 3 te beginnen
  • Je geeft je kind een voorsprong op het leesonderwijs in groep 3
  • `Spelen met letters` bestaat uit 9 lesbladen. Er zit een opbouw in de lesbladen.
  • `Spelen me letters` werkt vanuit 6 kleurplaten. Elke kleurplaat bestaat uit een letter met een beeld.
  • Je beelddenker ervaart `Spelen met letters` als een leuk spel
  • De beelddenkende kleuter eindigt met het maken van zijn eigen `boekje`. Een leuk cadeau voor opa, oma, papa of mama...
  • Start nu met `Spelen met letters` om je kind in vertrouwen aan groep 3 te laten beginnen.

Nu als E-guide te downloaden voor € 24,00

E-guide-spelen-met-letters€ 17,00

De E-guide `Spelen met letters` voor kleuters bestaat uit:

A4 formaat (30 blz.)
9 lesbladen, waarin duidelijk wordt uitgelegd hoe je speelt met de letters
6 kleurplaten; een letter met een beeld
alfabet inkleurposter
Lijst met kenmerken voor Beelddenken van kleuters en peuters .

Met `Spelen met letters` voor kleuters gaat je beelddenker met vertrouwen naar groep 3!

  • Leuk leren lezen vanuit zelfvertrouwen!
  • Geef de beelddenker een voorsprong met taal-lezen!

Direct te downloaden!
Zodat je morgen aan de slag kunt met je beelddenker!

Direct bestellen


Moest Joris een jaar langer kleuteren?

De ouders van Joris hoorden eind mei dat Joris een jaar langer moest kleuteren. Hij had geen interesse in letters en was heel speels. Hij scoorde onder gemiddeld op de toetsen. Het overviel de ouders van Joris. Zij hadden niet het gevoel dat het goed was voor Joris om een jaar langer te kleuteren. We hebben in onze praktijk door middel van een kleuteronderzoek onderzocht of de reken- en taalvoorwaarden aanwezig waren. Joris heeft een dorp gebouwd met het wereldspel en we hebben naar de motorische ontwikkeling gekeken.

Wij waren van mening dat de leervoorwaarden bij Joris aanwezig waren om te starten in groep 3. De ouders zijn thuis gestart met het programma `Spelen met letters`. Joris genoot van het spelen met letters. Hij was wel degelijk geïnteresseerd in letters. Toen hij de eerste schooldag het klaslokaal van groep 3 binnenstapte, deed hij dat vol zelfvertrouwen. Joris wilde leren lezen op school!E-guide-spelen-met-letters

E-guide `Spelen met letters` voor kleuters
Leuk leren lezen vanuit zelfvertrouwen en vanuit Beelddenken.
€ 24,00 € 17,00

Direct bestellen